Henkel gaat in zee met Waste Free Oceans om plastic afval aan te pakken
Engagement voor duurzame verpakking

Düsseldorf, 22 maart 2018 – Henkel heeft een nieuw partnership aangekondigd met het Brusselse Waste Free Oceans om plastic afval uit oceanen en rivieren te halen – en het te transformeren in meer dan een miljoen flessen voor zijn wasmiddelenmerk Lovables. Dit is de grootste samenwerking die de NGO tot dusver aanging en zal minstens drie jaar lopen. Samen willen de partners voldoende plastic uit rivieren, meren, zeeën en oceanen halen voor de productie van 100 ton aan bruikbaar gerecycleerd materiaal op jaarbasis.
Waste Free Oceans werd opgericht in 2011 met de missie om partnerships op te zetten met bedrijven en andere organisaties om plastic te verwijderen uit onze oceanen en rivieren – en het te transformeren tot nieuwe voorwerpen.
“Oceanen en rivieren horen bij de meest uitgebreide en diverse bronnen van de aarde, maar we beschermen ze niet voldoende,” zegt Bernard Merkx, mede-oprichter van Waste Free Oceans. “Elke jaar belandt er naar schatting zo’n 8 miljoen ton aan plastic in onze oceanen, het equivalent van 15 boodschappentassen gevuld met plastic voor elke meter aan kustlijn wereldwijd. Daarom gaat Waste Free Oceans partnerships aan om dit probleem samen aan te pakken. We zijn erg blij om samen samen met Henkel acties te ondernemen. Dit is ons grootste en meest ambitieuze partnership met één enkele partij tot dusver – met als doel genoeg zeeafval uit het milieu te halen om 100 ton aan bruikbaar gerecycleerd materiaal te produceren op jaarbasis gedurende minstens drie jaar.”
Opruimacties langs de Donau en de Middellandse Zee
Het partnership tussen Henkel en Waste Free Oceans wordt ingezet met een opruimactie van plastic afval uit de Donau in de lente van 2018. De activiteiten worden opgezet op verschillende locaties van Bulgarije tot Hongarije en Roemenië. Die plaatsen werden geselecteerd op basis van een gedetailleerde analyse van de manier waarop de stroming en de geografie van de rivier ervoor zorgen dat plastic zich op bepaalde punten ophoopt. Vrijwilligers zullen plastic verzamelen van de oevers en de stranden, terwijl teams van vissers de rivier zullen dreggen met een speciaal apparaat dat drijvend plastic uit het water haalt. Hiermee kan er tussen 2 en 8 ton afval per dag uit het water gehaald worden. De opruimingsacties langs de Donau worden gevolgd door activiteiten op verschillende locaties op de Middellandse Zee gedurende de zomer.
Zeeafval getransformeerd tot duurzame verpakkingen
Eenmaal gerecycleerd, zal het plastic gebruikt worden in de flessen voor wasmiddelenmerk Lovables. Lovables werd op de markt gebracht in 2018 en biedt een erg zachte reiniging die de favoriete kleding van de consument mooi houdt door de kwaliteit van het textiel en de kleuren te beschermen. De flessen van Lovables zijn gemaakt uit 100% gerecycleerd materiaal en het merk wil het gerecycleerde plastic zeeafval van Waste Free Oceans gebruiken in meer dan een miljoen van zijn flessen. “Ons partnership met Waste Free Oceans is weer een stap vooruit in ons engagement om duurzame verpakkingen en recyclage te promoten,” zegt Prof. Dr. Thomas Müller-Kirschbaum, Head of Global Research and Development in Henkels Laundry & Home Care divisie. “Samen kunnen we een aanzienlijke hoeveelheid plastic uit het milieu halen en tegelijk consumenten bewust maken over plastic zeeafval en de nood om onze oceanen en rivieren beter te beschermen.”
Henkels engagement ten aanzien van duurzame verpakking volgt drie hoofdprincipes: minder verpakking en afval, betere verpakking en het stimuleren van een circulaire economie. In 2017 gebruikte Henkel gerecycleerd plastic in de verpakking van meer dan 1,2 miljard was- en reinigingsmiddelen en schoonheidsproducten wereldwijd. Het nieuwe partnership met Waste Free Oceans sluit aan bij de bestaande activiteiten van het bedrijf met betrekking tot duurzame verpakkingen en recyclage, zoals het partnership met de sociale onderneming Plastic Bank.
Voor meer informatie over Waste Free Oceans: www.wastefreeoceans.org
Over Henkel
Henkel opereert wereldwijd met een goed gebalanceerd en divers productportfolio. Dankzij sterke merken, innovaties en technologieën neemt het bedrijf met zijn drie divisies leidende posities in, in zowel de industriële als consumentenmarkten. Henkel Adhesive Technologies is wereldleider in alle industriesegmenten van de kleefstoffenmarkt. In zijn divisies Laundry & Home Care en Beauty Care heeft Henkel leidende posities in vele markten en categorieën over de hele wereld.
Henkel is opgericht in 1876 en kan terugkijken op meer dan 140 jaar succes. In 2017 noteerde Henkel een omzet van 20 miljard euro en een aangepast bedrijfsresultaat van 3,5 miljard euro. De drie topmerken Persil (wasmiddel), Schwarzkopf (haarverzorging) en Loctite (kleefstof) genereerden een
gecombineerde omzet van meer dan 6,4 miljard euro. Bij Henkel werken wereldwijd meer dan 53.000 mensen - een gepassioneerd en zeer divers team dat wordt verbonden door een sterke bedrijfscultuur, een gezamenlijk doel om duurzame waarde te creëren en gedeelde waarden. Als erkend leider op het gebied van duurzaamheid bekleedt Henkel topposities in verschillende internationale indexen en rankings. Henkels preferente aandelen zijn genoteerd aan de German Stock Index DAX. Voor meer informatie, bezoek www.henkel.com
Dit persbericht in het Nederlands is een vertaling van de originele versie.
Contacts
Henkel Benelux:
Els Bruyninckx
+32 2 421 28 84
els.bruyninckx@henkel.com
Waste Free Oceans:
Letitia Florea
+32 2 739 63 79
letitia.florea@wastefreeoceans.org